22 December, Lucka 22


Alltså tycker int ni att det är sjukt fel att man firar julen pga "Jesu födelse"???
Egentligen så har man ingen aning om när Jesusföddes,
Vissa tror att han föddes 19/20 april, 28 mars eller 10/6 Januari.
De e bara vissa få som firar den den 24 December.
O så, om man går bakåt i tiden, Romarna som firade en festival den 25december som hade namnet
"Natalis Invicti-den obesegrade:s" födelsedag.
Då firade man inte bara henne utan sin egen unika hjälte/hjältinna.
O då kom de smarta i de kristna kyrkorna på att "hejj nemen Jesus är ju vår hjälte, Vi firar honom då!"
När kristendomen sedan spreds till Norden hade vi här redan en annan tradition här,
"Julen", som firades den 25December för att det är den mörkaste tiden och att efter den 25 så börjar dangarna bli längre. Så då passade det ju jätte bra med "jesu födelse" just då.
Tomten sen kommer från en blandning av ett Turkiskt Helgon, St: Nikolaus, den nordiske gårdstomten och Coca Cola- reklamen från 30-talet!
Källa: ÖT

Missförstå mej inte!
Jag klagar inte på att vi firar hans födelsedag då, Men inget tyder på att det värkligen är då!
Och med att vi har den just så, leder det till att många som inte är Kristna men ändå bor i norden
inte firar jul. Och det tycker jag är synd!
För julen är ju trots allt en högtid då alla skall vara glada, ge varandra presenter och ha kul!

Jag tycker det är dumt att de men annan religös åskådning inte firar jul.
Jag tycker inte att precis alla högtider måste ha en förknippning till religionen för vi har ju så många av dom!
Jag tycker julen skall vara en högtid för alla, oavsett vad man tror eller inte tror på.

Det var dagens julkalender.
En liten "tänkare".


MC

Kommentarer
Postat av: Fr

Hmm...Tomten e ju eg. bara reklam buissnes, o dehe med julen så e ju allt övermarknadsförat, så ne, jag tror int att he e fel att man firar julen pga jesufödelse! Jesus ÄR vår frälsare!! :D

2010-12-23 @ 09:30:15
Postat av: Anonym

LOL.

2010-12-26 @ 19:56:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0